Gauloises Caporal 1.
A Gauloises (gallok) márkát (a Gitanes-nal egy időben) 1910-ben kezdte gyártani a Direction Générale des Manufactures de L'Etat (a francia dohányjövedék). Ikonikussá vált csomagolását Marcel Jacno (1904-1989) tervezte 1947-ben. A francia, török és sötét színű szír dohányokból készített márkából 1950-ben megjelent a filteres változat, ám igazi rabjai - Jean-Paul Sartre vagy Pablo Picasso - az eredeti, filter nélküli változatot részesítették előnyben.
A márkanév tiszteleg a francia történelem dicső győzelmei előtt, amikor a gallok ellenálltak a római hegemóniának – a modern irodalomban ezen hősök közé tartozik például Asterix is. A termék Franciaországban a hősiesség és patriotozmus megtestesítője volt, fogyasztását a hazaszeretettel azonosították. A márka elengedhetetlen része lett a lövészárkokban küzdő katonák, és a Vichy Franciaországa ellen fellépő szabadságharcosok eszményi képének. A cigaretta doboza is a francia zászlóban található kék színt használja.
A cigarettát a SEITA cég gyártotta, de az 1999-es év sok változást hozott. A francia egészségbiztosítási alap 51 millió francia frankos pert indított négy cigarettagyártó vállalat – köztük a SEITA – ellen, a dohányzással összefüggő betegségekre fordított egészségügyi kiadások miatt. Ezt követte egy újabb per, amelyet a néhai erős dohányosok családtagjait tömörítő szervezet és egy megyei egészségbiztosító indított, hogy kártérítést kapjanak a dohányzás miatt jelentkező jelentős egészségügyi kiadások miatt. Ekkor a márka menedzsmentje a spanyol Altadis céggel kezdett együttműködésbe: az új cég folytatta a SEITA-termékek gyártását és nemzetközi forgalmazását.
A Gauloises és Gitanes márkákat megviselte, hogy az elmúlt évtizedekben jelentősen nőtt a dohánytermékek ára, emiatt csökkent a dohányfogyasztás, és a vevők megkedvelték az édesebb, amerikai, brazil Virginia és Burley dohányt. De még a megváltozott ízlés ellenére is népszerű maradt a két legnagyobb francia márka: 2004-ben 55 milliárd szál cigarettát adtak el Franciaországban, a Gauloises piaci részesedése 68, a Gitanes-é 30,7 % volt.
A Gauloises eredeti csomagolásának kék színe miatt a márka érdekessége, hogy a termékcsaládok esetében az egész világon elterjedt színjelöléssel ellentétben a Gauloises-nál a kék doboz tartalmazza a hagyományos erősebb, míg a piros a gyengébb, könnyű változatot. Minden más márkánál az alap-változat szokott piros lenni, míg a könnyebbek a kék egyre világosabb árnyalatait használják.