A Sopianae cigaretta története

A II. világháború után jelentősebb fejlesztés nem történt dohánygyárainkban, így hamar kiderült, hogy az iparág képtelen lépést tartani az egyre növekvő hazai mennyiségi és minőségi igényekkel. A magyar dohányipar kiszolgáltatott helyzetbe került és ez rontotta a nemzetközi piaci kapcsolatokat is. Szerencsére a vezetőség hamar felmérte, hogy csak versenyképes tudású szakemberek és jól képzett munkások alkalmazásával növelhető a teljesítmény.

1959-től egyre több szakembert vettek fel a pécsi gyárba, s ezzel jelentős hatékonysági változásokat indítottak el. Már ekkor elkezdődött a dohánygyárak önállósulási törekvése, még ha hosszú idő is kellett hozzá. 1981. december 31-én szűnt meg a központi, elvi irányítást gyakorló Dohányipari Iroda, így 1982. január 1-től jogilag is önálló lett a Pécsi Dohánygyár.

A vállalat a korlátozott lehetőségeit már addig is ügyesen kihasználta, nem csak mennyiségileg, minőségileg is fejlődött. Más gyáraktól használtan átvett gépek segítségével kicsit stabilizálódott a helyzet. Több vidéki gyár bezárása után a vezetés a Lágymányosi Dohánygyárat választotta mintaüzemnek. Kétségtelen, hogy ez rendelkezett a legjobb anyagi és személyi feltételekkel, és fontos volt az is, hogy a fővárosban tudják bemutatni, mire képes a magyar dohányipar.

Egy váratlan gazdaságpolitikai döntés, a lágymányosi üzem 1965-ös felszámolása minőségi változást hozott. 1965 második felében megkezdődött a Lágymányostól átvett Fecske cigaretta gyártása. Bár az újonnan kiszemelt mintaüzem az egri lett, ez mégis fontos lépés volt Pécs számára.

Már 12 éve gyártottak füstszűrős cigarettát hazánkban, sőt a ma legelterjedtebbnek mondható 84 mm-es hossz is jelen volt már a piacon a Velence cigaretta 1964-es bevezetése óta, amikor a pécsi gyár fejlesztésének eredményeképp megkezdődött az aktív szenet tartalmazó kreppelt papírból és acetátszálból készített kombinált füstszűrők gyártása és ezzel létrejött a Sopianae márka 1973-ban. Ez mérföldkő volt a gyár életében és további történetét is jelentősen befolyásolta.

A Sopianae már megjelenésekor hatalmas sikert aratott, hamar tömegcigaretta lett. Az új, aktív szenet tartalmazó filterrel készült, mely azonban nem jelentett túl sokat mai szemmel nézve, hiszen egy-egy cigaretta még így is 23 mg kátrányt, 1,1 mg nikotint tartalmazott.

A gyár a termékfejlesztést sem hanyagolta el, 1982-től már csak saját márkáit gyártotta és értékesítette. A Sopianae család a belföldi piac egyre nagyobb részét hódította meg, 1991-ben több mint 45%-át. Pécs 12 milliárd cigaretta előállítására egyedül nem volt képes, ezért 2-4 milliárd szál Sopianae gyártását társvállalatok végezték, melyek kapacitása meghaladta saját megrendeléseiket. Az előállításukhoz szükséges filterrudakat saját gyártásból biztosították. Néhány év múlva már csak az egri gyárral kötöttek licencszerződést.

1992-ben a British-American Tobacco megvásárolta a gyárat, és azonnal 4 milliárd forintos fejlesztést hajtott végre, melynek köszönhetően az éves gyártókapacitás 7-ről 14 milliárd darabra bővült. Nemzetközi márkák (Lucky Strike, Pall Mall, Kent, HB) bevezetése mellett folyamatosan fejlesztették a Sopianae-termékcsaládot is. Ez a modernizáció a mai napig tart, és követve a változó fogyasztói elvárásokat a márka megtartotta előkelő helyét a magyar piacon.

Sajnos jelenleg ez az egyetlen magyar cigarettamárka, ami ilyen nagy múltra tekint vissza. Ugyan a Symphonia 1921 óta jelen van, ma már nem itthon készül, stabil fogyasztói táborát az idősebb korosztály alkotja, így piaci részaránya egyre csökken. A megújítási próbálkozások (Príma-, Blond-, Makrofilter-termékcsaládok) is kudarcba fulladtak, az új variánsok pár év alatt eltűntek a polcokról.

Úgy tűnik, a Szofi az egyetlen, mely túlélte gyáraink privatizálását, és a napjainkra jellemző külföld-majmolást (Marlboro, Pall Mall). Pécsett, ahol készül, büszkék rá az emberek, szinte az egész város ilyet füstöl, a sajátjának érzi mindenki.

             Visszaemlékezve a régi Szofis évekre, sokan az elsők közt említik az újdonságnak számító fehér színű filtert és az ezt díszítő átlós vonalakat. Ezt mindenki elegáns újításnak tartotta, hiszen korábban szinte kizárólag barna, parafa-mintás filterrel gyártottak cigarettát. Apróság ez, de mégis fontos, ha ennyien emlékeznek rá.

            Sopianae Pécs város római kori elnevezése. A név helytelen kiejtéséből adódó félreértések elkerülése érdekében kezdettől fogva Szofi-ként próbálták belopni a köztudatba.

            1973-ban került forgalomba az első, barna csomagú Sopianae 8 Ft-os áron. Keleti, Virginia típusú és egyéb nagy levelű dohányok keverékéből készült, különleges minőségi kategóriájú, kettős füstszűrős cigaretta.

           1981-ben megszületett a második Szofi-fajta, a mentolos, 12 Ft-os áron, 23 mg kátrány-, 1,1 mg nikotintartalommal. A barna Szofitól csak filterében tért el, ugyanis ez tartalmazta a kellemesen hűsítő mentolt és aktív szén helyett a belső füstszűrő elem egyéb adszorbens anyagokat tartalmazott. 1993-ig volt kapható. 

1984-ben forgalomba hozták az enyhe, kissé aromásított, ventillációs filterű Junior változatot, melynek fantázianeve mai szemmel kissé visszás. Természetesen nem gyerekeknek készült, csupán a termékcsalád legfiatalabb tagját jelölte az elnevezés. Ez már 14 Ft-ba került, és az egyik legalacsonyabb kátrány és nikotintartalmú (14/0,8 mg) hazai előállítású cigaretta volt. Ezzel egyszerre vezették be a kicsit erősebb, 16/0,9 mg-os Sopianae Lady-t is 14,50 Ft-ért.

1986-ban, a magasabb igények kielégítését célozta meg a tetszetős csomagolású, elegáns megjelenésű hosszú, 100 mm-es verzió. Dohánykeveréke enyhén aromásított, füstszűrője pedig szemmel alig láthatóan perforált volt, ez biztosította a levegő beáramlását, és így a füst hígítását. A filter összetett: egy része acetát, másik fele kreppelt papír. 22,50 Ft-ba került és 17 mg kátrányt, 0,9 mg nikotint tartalmazott. Később C-vitaminos filterrel gyártották.

1987 és 1992 között volt kapható a 17 szálat tartalmazó Sopianae 17 Multifilter 14,50 Ft-os áron. Az alap gyártmánytól ízében, töltetében, filterében nem tért el, főfüstje viszont enyhébb volt és kevesebb (17/1 mg) károsanyagot tartalmazott. Az alacsony árkategóriába tartozott, holott ennek hátterében ugyanaz a turpisság volt, mint napjainkban a 19 szálas dobozoknál: azért volt olcsóbb, mert kevesebb szál volt a csomagban.

1988-ban ezt követte az ugyancsak 17 darabos, mentolos verzió, ezüst-zöld csomagolásban, ugyanannyiért. Szintén 1992-ig gyártották.

1989-ben, a dohányzás ártalmait csökkenteni igyekvő fejlesztés eredményeképp alacsony kátránytartalmú (10/0,7 mg), C-vitaminos füstszűrőjű Szofi jelent meg hosszú, 100 mm-es formában, Nívó fantázianévvel, 30 Ft-os áron. A C-vitamin reakcióba lép a füstben lévő mérgező formaldehiddel és közömbösíti azt. Ugyan a termék megjelenésekor csodájára jártak még külföldről is, sok támadás is érte, mert megtévesztőnek titulálták a vitamin-dolgot, mintha ettől kevésbé lenne káros, mi több, egyenesen egészséges lenne. Nem volt hosszú életű.

Ezt követte két C-vitaminos, szuperkönnyű változat, és egy újabb fejlesztés: kemény karton dobozban került a boltokba a 84 mm-es sima és mentolos Nívó, 10 mg kátrány-, 0,7 mg nikotintartalommal, 34 Ft-os áron. Ezekről nem találni sok információt, az is lehet, hogy külföldre is exportálták, mert a dobozok hátoldalán angolul van egy rövid leírás a cigarettáról.

A kilencvenes évek elején jelent meg a puha csomagos Sopianae Aerofilter Medium és Lights. Ha valaki nem lett volna tisztában ezekkel a kifejezésekkel, a dobozokról megtudhatta, hogy „középerős” és „könnyű” cigarettákkal van dolga.

Ekkor kezdett kialakulni a ma is meglévő termékcsalád. Sorra vezették be az újabb, könnyebb verziókat, melyeknek a csomagolása is egységes lett, és már a nemzetközi szín-jelölés (kék, világoskék, zöld) is mutatta a cigaretták erősségét.

A barna Szofi egy kis ideig King Size felirattal volt kapható, és létezett belőle 100-as változat is.

1993-94 körül jelent meg a Sopianae Plusz 84 ill. 100 mm-es hosszal, de csak pár évig volt forgalomban.

A termékcsalád következő tagja a Lights (11/0,8 mg) és Lights 100’S (12/0,9 mg), majd az Extra Lights és Mentolos verzió lett még puha csomagolásban, de már azzal a grafikával, amivel még vagy 10 évig gyártották.

1996 körül kerültek át a cigaretták keménykarton dobozba, egyedül a barna Szofi maradt puha csomagos.

1998-ban megjelentek a dobozokon a figyelmeztető feliratok, igaz még csak legalul, a dizájnhoz illő betű- és háttérszínnel, és bevezették a fix-áras zárjegyet, melyen a Szofi-család esetében 177 Ft-os ár szerepelt. (Ma, 17 év elteltével 950 Ft-ba, közel 5,5-szer annyiba kerül).

1999-ben jelent meg a barna Szofi keménydobozos változata, de hiába, mert ennek fogyasztói megmaradtak a puha csomagnál.

A cigaretták károsanyag-tartalmát folyamatosan csökkentették, a barna Szofié 15/0,9 mg-ról 14/0,8-ra, majd 11/0,8-ra, az EU-csatlakozásunk után pedig az uniós előírásnak megfelelően 10/0,7 mg-ra csökkent.

1999-ben további csökkentés keretében piacra dobták az Ultra Lights Szofit, 3/0,3 mg-os tartalommal.

1999 tavaszától Classic Lights néven kapható volt egy új, kicsit enyhébb (12/0,8 mg), puha csomagos variáns, már 208 Ft-ért, de nem aratott nagy sikert, így hamar meg is szűnt. Még az év végén bemutatkozott a később háromtagúvá fejlődött Sopianae Gold-család első tagja, ízléses arany csomagolásban, 225 Ft-os áron, 11/0,8 mg tartalommal. Eleinte csak benzinkutakon lehetett kapni, úgy kellett felkutatni…

2000-ben jelent meg a Gold-család két új tagja: a Lights (8/0,6 mg) és az Ultra Lights (3/0,3 mg) 250 Ft-os áron. Bár elég egyedi csomagolású és kiváló minőségű volt, pár év alatt ez is megszűnt.

2000-től az Ultra Lights Szofi 100 mm-es változatban is készült, 5/0,5 mg-os tartalommal, 245 Ft-os áron.

2002 elején elkészült Lights Menthol (7/0,6 mg) variáns is 265 Ft-os áron, majd megjelent a lehető legalacsonyabb (1/0,1 mg) károsanyag-tartalmú Sopianae 1 mg már 315 Ft-ért.

2006-ban következett egy újabb jó döntés a gyár részéről, ami régóta hiányzott a magyar dohánypiacról: nyárra alkalmi csomagolást kapott az összes Szofi-féleség. Hogy ennek volt –e különösebb oka, azt nem tudni, de lehetséges apropó a gyáralapítás 100. évfordulója. (Ugyan a pécsi gyár csak 1912-től termelt, de már 1906-ban döntöttek a felállításáról.)

Addigra már a fekete keretes figyelmeztetéseket kellett szerepeltetni a csomagolásokon, és betiltották a megtévesztő (?) lights, stb. elnevezéseket is. A már halványkék, világoskék, fehér, stb. elnevezésű, 445 ill. 455 Ft-ba kerülő Sopianae dobozain Pécs nevezetes helyei tűntek fel: a Városháza, a Nemzeti Színház, a Dohánygyár, a Jókai tér, a Csontváry Múzeum, a Szentháromság szobor, a Megyeháza, a Postapalota illetve a Tettyei romok.

2009-ben sajnálatosan új dizájnt kapott a termékcsalád, amit inkább ne méltassunk, elég annyi, hogy nem sikerült valami jól. A Szofi 36 éves védjegyét: az átlós csíkokat eltűntették, és a színek sem lettek a legszebbek.

2010 nyarán az árcsökkentés ihlette az új fejlesztést: puha csomagolásban jelent meg két új fajta Szofi. Kék (7/0,6 mg) illetve Sárga (4/0,4 mg) névre hallgattak, és 599 Ft-ba kerültek. Grafikáik nem túl magasröptűek, de a retrós puha csomag kárpótolt ezért. Az elrondított csomagú barna Szofi is megkapta ezt az új grafikát, ezzel már egy fokkal jobban nézett ki.

2010 júliusától az egész termékcsaládot felfrissítették. A színeket kicsit átvariálták, a barna bordó lett, a halványkék narancssárga, a fehér pedig "fehér" elnevezéssel immáron szürke színű. Az új grafika ránézésre teljességgel megegyezett a szintén Pécsett gyártott Pall Mall-család színeivel és vonalvezetésével.

2011 áprilisában megjelent a modern, fiatalos csomagolású Sopianae Superslim termékcsalád négy változatban, 540 Ft-os áron. Ez az első hazai vékony cigaretta. Ez a fejlesztés hiánypótló volt és igazán jól sikerült, ami talán újabb hosszú évekre biztos pozíciót ad a márkának. Remek ötlet volt, hogy nem az eredeti Sopianae-elnevezés, hanem a cigaretta beceneve: a Szofi lett a dobozon a fő márkanév, egyrészt, mert mindenki így hívja, másrészt ez talán közelebb juttatja a megcélzott női fogyasztói táborhoz.

2011 augusztusában forgalomba került két új variáns, 100 mm hosszúságú szivarka formájában. Az egyre drasztikusabban emelkedő árak miatt jött ez az újítás, ugyanis a dohányfóliába csavart cigarettának jóval alacsonyabb az adó-tartama, így volt lehetséges a 340 Ft-os ár, bár egy doboz csupán 17 szálat tartalmazott.  Hamarosan a barna és kék mellett megjelent a világoskék dobozos, könnyedebb változat is.


2012 májusától a teljes termékcsalád új külsőt kapott, a dobozok színe sokkal szebb lett. Az új grafika nevezhető modernnek, fiatalosnak, bárminek, de az eredeti csíkosra már cseppet sem emlékeztet. Leginkább magyarkodónak tűnik az a "matyó minta", ami a dobozokra került virágostól, pávástól, levelestől, ágastól.


2013 februárjában vezették be a legújabb Szofi-féleséget. Az előző évben sorra jelentek meg az ismert márkákból a csak „pattintósnak” nevezett változatok: a cigaretta filterében apró kis kapszula található, mentolos folyadékkal töltve. Ha a dohányzó úgy gondolja, fél úton szétnyomja a kapszulát, majd a menta-olajjal átitatott filteren keresztül szívja tovább immáron mentolos cigarettáját. Öröm, hogy a Szofi is lépést tartott ezzel az új divattal és forgalomba hozott három új cigarettát, kék, világoskék illetve zöld dobozban. Az első kettőnél a normál cigaretta mentolossá tehető, utóbbinál a hagyományos mentolosságot a rágógumikból és fogkrémekből ismert fodormenta íz váltja fel.


2013 márciusában került a boltokba a Sopianae Nova három változata, 750 Ft-os áron. Különlegessége, hogy a hagyományosnál vékonyabb, de a slim típusnál vastagabb a cigarettaszál. Matt felületű fekete dobozán a színes minta és felirat lakk-festékkel van nyomva, ami igazán modern hatású.

Látva ezt a folyamatos fejlődését és megújulást, biztosak lehetünk abban, hogy a jelenleg 23 tagú Sopianae-termékcsalád a következő 43 évre is tartogat meglepetéseket, újításokat!

 

2016 tavaszára ezt is megértük...
1973-ban a Sopianae - bevezetésekor - 8 Ft-ba került, míg az átlagfizetés 2600 Ft volt.
Tehát ha a cigaretta százhuszonötszörösére drágult, akkor jelenleg az átlagfizetés 325.000 Ft...

 

 

TOVÁBBI CIKKEK:

 

A füstszűrő megjelenése

A Helikon cigaretta története

A Magyar Királyi Dohányjövedék története

A Modiano diadala

A Symphonia cigaretta története

A szocializmus cigarettái - Magyar Dohányipar

Áprilisi tréfa? - Nevetséges cigaretták

Barnabőrű szivarok I.

Barnabőrű szivarok II.

Éljen május 1. - Égjen a gyár!

Füstbe ment Tervek

Füstölgő asszonyok

Háború után - Magyar Dohányjövedék

Illanó füst a filmvásznon

Karácsonyi cigaretták

Ki volt szopókás Mirjam?

Külföldi különlegességek I.

Külföldi különlegességek II.

Lajos bácsi cigarettái

Levente története

Mentolos füst

Nikotinmentes nyaralás

Stílusos cigaretták

Trafiktörténet

Városi cigaretták

Vásári cigaretták