Mentolos füst

 

Az ősi időkben a dohány csak egy volt a számtalan növény közül, melyet vallási szertartásokon használtak, tűzbe dobva, vagy pipába tömve füstjét beszívták, és ezáltal estek bódulatba, közelebb kerülve a szellem-világhoz. Sokszor más növényekkel együtt használták, így a dohány „ízesítése” abszolút nem modern találmány.

A különböző népek természet adta lehetőségeiknek és ízlésviláguknak megfelelő módon illatosították a dohányfüstöt. Indiában, Indonéziában és Malajziában a mai napig általánosak és népszerűek a szegfűszeggel kevert dohányból készülő, úgynevezett kretek cigaretták. Ugyan, ezek az Európában átlagos 6-8 mg-mal ellentétben 50-60 mg kátrányt tartalmaznak szálanként, és nikotintartalmuk is többszöröse az általunk ismertekénél, mégis páratlan élményt nyújtanak ízükkel, illatukkal, sőt hangjukkal is: az apró szegfűszeg darabkák pattogó, sercegő hangot hallatnak, innen a „kretek” név is.

Ezekben az országokban a nagy nemzetközi márkákból (Marlboro, L&M, Camel) is készítenek szegfűszegest, olyannyira keresett ez az ízvilág. Máshol rózsaszirommal keverték vagy rózsaolajjal pácolták a dohányt. 

A cigaretta térhódítása és gyári előállításának kezdete óta, először az I. világháború alatt kezdtek el az illatosítás gondolatával foglalkozni, hol másutt, mint az Egyesült Államokban. Oka pedig igen egyszerű: dohányínség volt, legalábbis a keleti, finom, illatos dohányok elérhetetlenek voltak, pedig az amerikai cigaretták többségének ezek nélkülözhetetlen összetevői voltak. Különféle aromák hozzáadásával próbálták a szakemberek e hiányt enyhíteni.

Rengeteg kísérletezés folyt ezzel kapcsolatban, szinte az összes fellelhető illat és ízanyagot kipróbálták, több-kevesebb sikerrel. Ma is fellelhető többféle – kókuszos, mangós, konyakos, cseresznyés, vaníliás – ízesítésű cigaretta, mégis a számtalan lehetőség közül egy vált be igazán és lett világszerte közkedvelt és ismert: a mentol.

Valahogy ezt ítélték a fogyasztók a legkellemesebbnek, mert a dohány kissé keserű ízét elnyomja, kiegészíti. Eleinte a dohánykeveréket illatosították, később a cigarettapapír lett átitatva mentollal, napjainkban a filter anyagába kerül ugyanez.

            195 végén már a Magyar Dohányipar is készített mentolos cigarettát, Mentha elnevezéssel. 5,20 Ft-os áron, 20 darabot tartalmazó, ízléses csomagolásban került forgalomba, még filter nélkül. Több mint egy évtizeden át ez volt az egyetlen ilyen hazai termék, és ennél még magát a dohánykeveréket ízesítették. Folyamatos kísérletek folytak a még erőteljesebb íz elérésére.


Dunántúli Napló, 1954. december 17.

            1968-ban jelent meg hatalmas sikert aratva a Filtol cigaretta, mely 21 éves karrierje alatt fogalommá lett. Ez már füstszűrős volt és 78 mm hosszú. Fantázia neve a FILter és menTOL szavak keveréke. Csomagolása modern, fiatalos, a kor ízlésének mindenben megfelelő, olajzöld és fehér geometriai alakzatokból áll. Ez a cigaretta jelképezte a hippi-kor lázadó, hagyományokkal szakítani akaró, szabadságra vágyó ifjúság minden gondolatát. A Hotel Mentol című sláger pedig feltette a pontot az i-re. Ára közepes volt: 6,50 Ft. A cigaretta elég erős, 22/1,2 mg kátrány/nikotintartalmú volt, 1989-ig gyártották.

            1981-ig a Filtol volt az egyetlen ilyen termék. Ekkor jelent meg az első, korszerűnek mondható mentolos cigaretta, a 79 mm hosszú, zöld és ezüst csíkos Sopianae. Ennél már a kettős szénszűrő acetát része tartalmazta a hűsítő mentolt. 12 Ft-ba került, és még a sima, barna Szofinál is erősebb volt 23/1,1 mg-os tartalmával.

            A nyolcvanas évek elején jelent meg az akkor még fiatal Helikon-család mentolos változata 17 Ft-ért, mely hosszú időre biztos fogyasztói tábort szerzett. Az Egri Dohánygyár készítette a szintén nem „ultralájt” kategóriába tartozó, 17,7 mg kátrányt és 0,9 mg nikotint tartalmazó cigarettát.

            1985-ben a Symphonia termékcsalád is kiegészült zöld színű változattal, mely keleti, Virginia típusú, kerti és egyéb hazai termésű, nagylevelű dohányok keverékéből készült. Műszál alapanyagú filtere ellenére 24,5 mg kátrányt és 1,2 mg nikotint kaphattak a dohányosok 10,80 Ft-ért. Mentoltartalma 1,64 mg cigarettánként.

            1988 és 1992 között 14,50 Ft-ért kapható volt egy 17 szálat tartalmazó Sopianae-féleség is, sima és mentolos változatban.

            A 90-es évek elején nálunk is kezdett kialakulni a termékcsaládos rendszer: egy-egy márkanévhez többféle erősségű cigaretta tartozott. Az alap a legerősebb, nemzetközi jelöléssel általában piros, vagy sötét színű csomagolásban. A könnyű, szuper könnyű, stb. változatok a kék világosodó árnyalatait használták, a legkönnyebbeket fehér színnel jelölik. Egy versenyképes termékcsalád elmaradhatatlan része a zöld színnel jelzett mentolos változat. Így egyre jelentek meg a mentolos szívni valók.

1991 körül a Sopianae Nívó mentolos változata, kemény dobozban, modern külsővel, 34 Ft-os áron. Alacsony károsanyag tartalmú volt, 10 mg kátrányt, 0,7 mg nikotint tartalmazott. Hogy le ne maradjon, a Helikon is modernizálta cigarettái korábbi csomagolását és csökkentette azok kátránytartalmát. A Mustang márkából is rövid ideig kapható volt mentolos, először puha, majd kemény dobozban.

            1993-ban az eredeti ezüst csomagos mentolos Sopianae megszűnt, pontosabban felváltotta a 1996-ig kapható újabb változat, még mindig puha csomagban, de már 84 mm-es hosszal. Közben az újfajta Főnix és a licenc alapján az Egri Dohánygyárban készített Multifilter márka is bevezette a mentolos változatot. A Helikon keménydobozosra cserélte az egész termékcsaládot.

            1995-től a nemzetközi termékek palettáját színesítette a mentolos Pall Mall, mely a pécsi gyárból került ki, s hamarosan már hosszú, 100 mm-es változatban is kapható lett.           

            1996-tól az egész Sopianae termékcsalád keménydobozosra modernizálódott, és innentől már a cigarettapapírra került a mentol a zöld Szofinál.

            Az 1996-ban bevezetett alacsony árkategóriás Pannónia rövid időn belül megjelent zöldben is, 17 mg kátrányt, és 1,1 mg nikotint tartalmazott.

            1997 és 1999 között volt kapható a mentolos Symphonia Blond. Sajnos e nagy múltú márka fogyasztói kiöregedtek, a fiatalabbak pedig nem tartják szimpatikusnak az 1921 óta jelenlévő Symphoniát. A folyamatos modernizációs törekvések egyike volt a Blond termékcsalád, mely nem hozta meg a várt sikert.

1998-ban került a boltokba az új, Hungária elnevezésű cigaretta, először még csak piros és kék dobozban, de a következő évtől már fehér és zöld variánssal is kiegészült. A Pannónia márka az eredetiek megtartása mellett kibővítette termékeit keménydobozosokkal is.

            1999-ben, a Debreceni dohánygyár vezette be a mentolos cigaretták legkülöncebb darabját a West Ice-ot. Ez a hagyományos borsmenta helyett fodormentával lett ízesítve, ettől illata, íze a rágógumira, fogkrémre emlékeztet. Szezonális terméknek szánták, a nyári kánikulában egy kis hűsítőnek, de olyan népszerű lett, hogy azóta is gyártják.

2000-ben ismét újítani próbáltak a Symphonia háza táján, teljesen új, modern köntösben megjelent a Makrofilter-család, benne egy mentolos változattal. Sajnos ez az üzenet sem jutott el a fogyasztók megfelelő rétegéhez, aki amúgy is Symphoniát szívott, az megmaradt a jól bevált puha, pirosnál, aki korábban sem próbálta, az nem gyújtott rá ebből az újból sem. 2004-ben meg is szűntették mind az öt félét, és azóta sem történt újítás legnagyobb múltú márkánknál.

2000-ben jelent meg a Helikon két újabb változata, a hagyományos zöld 100 mm-es hosszal, és a világoszöld Extra Light Mentol. 2003-ban az egész termékcsalád dizájnja megváltozott. Modernebb, könnyedebb lett. Sajnos ez hiábavaló volt, ugyanis innentől megkezdődött a márka hanyatlása. Az egri gyár bezárása után már külföldről érkezett a Helikon, de – mondván, nincs rá megfelelő kereslet – 2008-ban a kék kivételével az összes többit megszűntette a Philip Morris, majd 2012-ben az egyedüliként megmaradt kék Helikont is megszűntették.

2002-ben jelent meg a Lights Menthol Sopianae, az eredetinél még kevesebb, 7/0,6 mg károsanyaggal.

Az azóta forgalomba hozott új termékcsaládok (Viceroy, Bond, LD) kivétel nélkül rendelkeznek mentolos verzióval, ez ma már „követelmény” annak ellenére, hogy egyre több támadás éri a mentolos cigarettákat, sőt olyan hírek is felreppentek, miszerint általánosan be akarják tiltani a mentolossal együtt az összes többi ízesítést.

Egyesek szerint ezek sokkal károsabbak, mint a hagyományos cigaretták, rémhírek terjengnek arról, hogy impotenciát okoznak, mások szerint direkt a fiatalokat célozzák meg a gyártók ezekkel, amolyan rászoktató termékként. Megint mások szerint még erősebb függőséget kialakító adalékanyagokat is adnak hozzá a mentol mellett.

A dohányosokat is megosztja a frissítő íz: vannak, akik ezeket nem is tekintik cigarettának és még a legszorultabb helyzetben sem gyújtanak rá ilyenre. A másik tábor meg pont a sima, ízesítetlen cigit lenne képtelen elszívni. Ez mindegy is, mert a mentolos csak egy választási lehetőség, aki akarja, kipróbálja és eldönti, hogy szereti –e vagy sem. Mindenesetre szükségessége vitathatatlan, ez a fogyasztási szokásokból is jól látszik, és ma már egy magára valamit is adó márka nem létezhet mentolos verzió nélkül.

 

TOVÁBBI CIKKEK:

 

A füstszűrő megjelenése

A Helikon cigaretta története

A Magyar Királyi Dohányjövedék története

A Modiano diadala

A Sopianae cigaretta története

A Symphonia cigaretta története

A szocializmus cigarettái - Magyar Dohányipar

Áprilisi tréfa? - Nevetséges cigaretták

Barnabőrű szivarok I.

Barnabőrű szivarok II.

Éljen május 1. - Égjen a gyár!

Füstbe ment Tervek

Füstölgő asszonyok

Háború után - Magyar Dohányjövedék

Illanó füst a filmvásznon

Karácsonyi cigaretták

Ki volt szopókás Mirjam?

Külföldi különlegességek I.

Lajos bácsi cigarettái

Levente története

Nikotinmentes nyaralás

Stílusos cigaretták

Trafiktörténet

Városi cigaretták

Vásári cigaretták